فروسیلیکو منگنز

فروسیلیکو منگنز چیست؟

فرو سیلیکومنگنز نوعی فروآلیاژ است که شامل 60 الی 68 درصد منگنز، 14 تا 21 درصد سیلیکون و 2.5 درصد کربن است. این ماده با ذوب سرباره از فرومنگنز با کربن بالا یا سنگ معدن منگنز به همراه کک و شار کوارتز تولید می­گردد. این فروآلیاژ می­تواند به عنوان جایگزین فروسیلیس و فرومنگنز و در راستای اکسیژن­ زدایی در طی تولید فولاد مورد استفاده قرار گیرد. اثر اضافه کردن سیلیکو منگنز به فولاد به مقدار اضافه شده و اثر ترکیبی آن با سایر عناصر موجود در ذوب دارد. از فروسیلیکو منگنز با درصد سیلیس بالای 30 در تولید فولاد زنگ نزن استفاده می­شود. اکسیداسیون با فروسیلیکو منگنز منجر به فولاد تمیزتر می­شود، زیرا سیلیکات منگنز مایع منعقد می شود و آسانتر از مذاب جدا می­گردد. استفاده از فروسیلیکو منگنز  فسفر ، کربن و نیتروژن کمتری نسبت به ترکیب فروسیلیس و فرومنگنز به فولاد اضافه می کند. همچنین محاسبات انجام شده توسط دینامیک سیالات نشان می دهد که دریافت Si از طریق Si-Mn بیشتر از دریافت آن از طریق Fe-Si می باشد.

کاربردهای فروسیلیکو منگنز

فرو سیلیکو منگنز به دلیل ترکیبات خاص و ویژه خود دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف است. امروزه از این عنصر به‌صورت گسترده در صنعت فولادسازی تولید می‌کنند که می‌توان گوشه از کاربردهای این ماده در قسمت زیر مشاهده کرد.
  • کاهش حلالیت کربن در فولادها و سایر آلیاژهای منگنز
  • اکسیژن‌زدایی و آلیاژسازی در فولاد
  • کاهش ناخالصی‌های فولاد مانند گوگرد، فسفر و نیتروژن
  • افزایش سختی در فولاد
فرو سیلیکو منگنز را می‌توان به‌عنوان جایگزین فرو سیلیس و فرو منگنز در صورتت افزودن مواد مختلف به فولاد، معرفی کرد. هم سیلیکون و هم منگنز بسته به مقدار اضافه شده و ترکیب شده با سایر عناصر آلیاژی، می‌توانند نقش بسیار مهمی بر روی خواص نهایی فولاد تولید شده بگذارند.منگنز و سیلیکون همچنین به‌عنوان عنصری برای کاهش اکسیداسیون در فولاد، ازبین‌بردن گوگرد بوده و وجود چنین عواملی آن را به یکی از مهم‌ترین آلیاژها در ساخت فولاد بدل کرده است. سیلیکون را می‌توان ماده اولیه‌ای دانست که باعث ازبین‌رفتن اکسیداسیون می‌شود.
منگنز نیز اکسیدکننده ملایم‌تری نسبت به سیلیکون است، اما به دلیل داشتن سیلیکات منگنز و آلومینات های پایدار، اثربخشی را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل سازنده گوگرد نیز استفاده شود. استفاده از منگنز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین آلیاژهای فولاد، هم اکنون نیز رواج بسیار زیادی دارد. اهمیت اصلی این ماده در این نکته نهفته است که می‌تواند اثر اصلاحی بر سیستم آهن – کربن گذاشته و به همین دلیل مقاومت فولاد و سختی آن را افزایش دهد. 

خواص فروسیلیکو منگنز

از مهم‌ترین خواص فرو سیلیکو منگنز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این ماده در آب، روغن و یا الکل حل نخواهد شد.
  • فرو سیلیکو منگنز به‌صورت سنگ‌هایی فلزی با رنگ نقره‌ای – خاکستری موجود بوده و هیچ بویی ندارد.
  • استفاده از آن به دلیل وجود سیلیسیوم و منگنز دارای صرفه اقتصادی بوده و هم اکنون جایگاه دوم پرمصرف‌ترین فروآلیاژهای جهان را به خودش اختصاص داده است.
  • چگالی این ماده 6.1 گرم بر سانتی‌متر مکعب بوده و دارای دمای ذوب در بازه 1060 تا 1350 است. دلیل این تغییر در بازه دمای ذوب آن نیز وجود ترکیبات مختلف است.
  • فرو سیلیکو منگنز در بین ماده‌های غیر خطرناک و همچنین غیر اشتعال‌زا دسته‌بندی خواهد شد. نقطه اشتعال این ماده بالاتر از 93 درجه سانتی‌گراد است.
  • استفاده از این ماده باعث خواهد شد تا فولاد با خواص بهبودیافته تولید شود و ناخالصی فولاد را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
  • این ماده را می‌توان در سه گرید مختلف تولید کرد و به‌صورت عمده در دودسته با کربن پایین و با کربن بالا وجود دارد.
  • فرو سیلیکو منگنز در برابر خوردگی مقاومت مناسبی دارد.
  • استفاده از آن می‌تواند منجر به کاهش دمای موردنیاز و همچنین بالارفتن قابلیت در دماهای کم‌تر شود.
  • این فروآلیاژ در شرایط عادی از نظر شیمیایی پایدار است.
  • از تماس و برخورد آن با رطوبت، اسیدها و یا بازهای قلیایی باید جلوگیری کرد؛ زیرا باعث تشکیل گازهای بسیار قابل اشتعال مانند هیدروژن و سمی مانند آرسین و فسفین خواهد شد.
آنالیز محصول
عنصر
منگنز (Mn)
سیلیس (Si)
کربن (C)
فسفر (P)
گوگرد (S)
درصد
60-65
14-16
حداکثر 2.5
0.3
0.03
درصد
65-70
15-20
حداکثر 2.0
0.3
0.03
بسته بندی محصول
تصاویر محصول
مبانی اخلاقی شرکت آرمان تجارت صبا
  • وارد کننده مواد اولیه ریخته گری و مواد اولیه صنایع فولاد سازی از منابع معتبر خارجی
  • مطابق با استانداردهای جهانی تولید فولاد و آلیاژها مانند DIN آلمان ، ASTM آمریکا، JIS ژاپن
  • دامنه بازرسی و نمونه گیری گسترده و سخت گیرانه
  • دست یابی به دست اول ترین محصولات آلیاژی و فولادی در بازار های جهانی
  • تهیه فرو آلیاژ ها و مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولید کننده آهن و فولاد از کارخانجات معتبر خارجی
  • ارزیابی میزان رضایت مندی مصرف کننده گان از کیفیت مواد اولیه ارسال شده
  • تضمین 100% کیفیت و کمیت کالاهای وارداتی از مبدا حمل تا به مقصد (کارخانجات نهایی )
  • ارائه مشاوره های مهندسی به مصرف کنندگان کالا
  • دریافت پیشنهادهای فنی از تمامی مصرف کنندگام جهت بهبود کیفیت و تامین نیازهای فنی مصرف کنندگان
Our rules

– We follow transparent management and correct management with the pride of the members of Saba Arman Trading.

– We practice customer satisfaction management by providing the best quality and service to our customers.

– We dare to challenge new things and create social value.

– We do not promote personal interests in relation to our work.

– We adhere to law and order and will adhere to regulations and procedures.

– We help the social, educational and cultural development of the country and local communities and serve the disadvantaged.

– We help protect the environment for future generations by practicing conservation of the soil, air, and water environment through environmentally sound management.

ارزش آفرینی پایدار

خانواده شرکت آرمان تجارت صبا یک شرکت پویا و پرافتخار است. علت وجود ما این است که با ارائه ارزش های جدیدی که به توسعه صنایع و جامعه ی آن کمک کند، به شرکتی بدل شود که اعضای ما به آن افتخار کنند. شرکت آرمان تجارت صبا رشد خود را در چشم اندازی پایدار متصور می شود و بر آن تاکید دارد. صداقت در فعالیت به عنوان ارزشی بنیادی دنبال می کند. ما خود را به روش های جدیدی که تا به حال انجام نداده ایم به چالش می کشیم و کارهای جدیدی را دنبال می کنیم.

شرکت آرمان تجارت صبا بر اساس احساس مسئولیت، حسن نیت و کرامت فعالیت می کند و ما دقیقا می دانیم که چه کاری باید انجام شود تا شایسته ارزش باشد که ارائه می دهیم.

Sustainable value creation

The family of Arman Tejarat Saba is a dynamic and proud company. The reason for our existence is to become a company that our members can be proud of by providing new values that help the development of its industries and society. Arman Tejarat Saba company envisions its growth in a sustainable perspective and emphasizes on it. Honesty in activity follows as a fundamental value. We challenge ourselves in new ways that we haven’t done before and pursue new things.

Arman Tejarat Saba operates based on a sense of responsibility, goodwill and dignity, and we know exactly what needs to be done to be worthy of the value we offer.

آرمان تجارت صبا
شرکت آرمان تجارت صبا بیش از 30 سال است که در امر تهیه و توزیع مواد اولیه مورد نیاز صنایع ریخته گری و فولاد سازی فعالیت دارد.این شرکت با بکارگیری مهندسین متالورژی باسابقه و شناخت کافی از نیازهای کارخانجات تولید آهن و فولاد در این مدت طولانی سعی نموده که مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی کشور را مطابق با استاندارد های جهانی DIN، ASTM و JIS از منابع و کارخانجات معتبر جهانی خریداری نموده و آن را با قیمت مناسب تجاری در اختیار واحد های تولیدکننده داخلی قرار دهد.
 
About Us
For more than 30 years, Arman Tejarat Saba has been active in the supply and distribution of raw materials needed by the foundry and steelmaking industries. This company, by employing experienced metallurgical engineers and having sufficient knowledge of the needs of iron and steel factories, has tried to purchase the raw materials needed by the country’s production units in accordance with DIN, ASTM and JIS international standards from reliable global sources and factories and provide them to the domestic production units at a reasonable commercial price.